Pārlekt uz galveno saturu

Studijās apvieno zināšanas informācijas tehnoloģijās un psiholoģijā

Attēla autors: Ilva Rimicāne

“Informācijas tehnoloģijas var aplūkot to pašu, ko psiholoģija, turklāt zemākos līmeņos,“ pārliecinoši atzīst Viktors Roze, kurš šovasar absolvējis Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Informācijas tehnoloģiju fakultāti. Viņa dzīves aicinājums ir dziļās mācīšanās fenomens, ko Viktors veiksmīgi izmantojis arī savā bakalaura darbā par viedo stāvvietu risinājumiem.

Kāpēc izvēlējies studēt LLU informācijas tehnoloģijas?

Pats esmu jelgavnieks, tāpēc studijas dzimtajā pilsētā bija daudz izdevīgākas šajā dzīves posmā. Par informācijas tehnoloģiju jomu nebiju sākotnēji pārliecināts, jo man nebija pieredzes šajā lauciņā. Izvēli palīdzēja izdarīt draugi, ar ko kopā uzsākām universitātes gaitas. Jāsaka, ka šo soli ne mirkli neesmu nožēlojis, jo zināšanas un draugi, ko ieguvu LLU, deva man jaunu skatu uz dzīvi. Bieži domāju, ka vajadzēja uzsākt studijas ātrāk.

Man ir ar ko salīdzināt, jo esmu studējis arī psiholoģiju citā augstākās izglītības iestādē. Šeit, Jelgavā, ir pavisam cita vide un attieksme gan no pasniedzēju, gan studiju biedru puses.

No psiholoģijas uz informācijas tehnoloģijām? Drosmīgs solis.

Manuprāt, šīm divām jomām var vilkt paralēles. Es specializējos dziļās mācīšanās algoritmos, kas ir viens no bioloģijas iedvesmotiem mākslīgā intelekta veidiem. Dziļā mācīšanās izmanto daudzu slāņu neironu tīklus, ko nepieciešams trenēt jeb apmācīt ar iepriekš sagatavotiem datiem. Šo metodi es arī izmantoju savā bakalaura darbā.

Tavu darbu novērtēja ar 10 ballēm. Kādus pētījumus veici?

Bakalaura darba tēma bija par dziļo mācīšanos un datorredzes risinājumu izstrādi viedai autostāvvietai. Man tas šķita aktuāli, jo, palielinoties transportlīdzekļu skaitam blīvi apdzīvotās vietās, saasinās dažādas problēmas, kas saistītas ar transportlīdzekļiem. Viena no šādām problēmām ir stāvvietu trūkums pilsētās. Tā rezultātā autovadītāji pavada vairāk laika meklējot brīvu stāvvietu, kas vairo ceļu noslogojumu un palielina ogļskābās gāzes izmešu daudzumu pilsētas gaisā. Viens veids, kā mazināt šādu problēmu, būtu izmantot lietderīgāk esošās stāvvietas, informējot autovadītājus par tuvumā esošām brīvām stāvvietām, kas palīdzētu mazināt vairākas ar transportu saistītas problēmas. Šāda veida risinājumi tiek dēvēti par viedo pilsētu risinājumiem

Viens no viedās pilsētas risinājumiem ir viedās stāvvietas, kuras var izmantot dažādus sensorus vai kameras situācijas apzināšanai individuālās stāvvietās vai stāvlaukumos. Viedās stāvvietas ir stāvvietas, kuras izmanto informācijas tehnoloģijas savu funkciju veikšanai un uzlabošanai.

Savā darbā apskatīju video novērošanas kameras pielietojumu, kas aizstātu daudzos dārgos sensorus katrai autonovietnei. Praktiskajā daļā veidoju viedās stāvvietas prototipu no publiski pieejama stāvlaukuma video straumes. Iegūtos datus par auto stāvvietām vizualizēju interneta vietnē un mobilajā aplikācijā.

Būtībā galvenais secinājums bija tāds, ka dziļās mācīšanās un datorredzes galvenās priekšrocības viedo stāvvietu risinājumos ir to finansiālā izdevība un daudzie papildus pielietojumi, jo viena optimāli novietota kamera spētu detektēt izmaiņas visā autostāvietā.

Vai plāno dziļās mācīšanās procesu izzināt arī tālāk?

Jā, noteikti! Gribu iegūt padziļinātas zināšanas par dziļo mācīšanos un mākslīgajiem neironu tīkliem no dažādiem aspektiem. Es vēlētos sniegt savu ieguldījumu mākslīgās ģenerālās inteliģences izveidošanā, kura būtu spējīga domāt kā cilvēks un atbildēt uz jebkuru jautājumu. Viens no soļiem šāda mērķa sasniegšanā būtu decentralizēta superdatora izveide uz blokķēdes, kurā jebkurš cilvēks varētu nodot savas zināšanas šim mākslīgajam intelektam, izmantojot mobilo aplikāciju. Piemēram, kāds cilvēks varētu iepazīstināt to ar augļu un dārzeņu izskatu un to nosaukumiem, saņemot atlīdzībā kriptovalūtu, par kuru savukārt iespējams iegādāties kādus mākslīgā intelekta pakalpojumus.

Domājot par darba gaitām, apsveru iespēju strādāt dažādās vietās. Tas man sniegtu plašāku skatījumu un spētu dziļās mācīšanās procesu izprast vairākos līmeņos.

Kādas ir tavas atmiņas no četriem universitātē pavadītajiem gadiem?

Man ļoti patika brīvais, reizēm pat neformālais mācību process un iespējas, ko universitāte piedāvā. Visvairāk novērtēju iespēju iegūt praktiskās zināšanas. Mums bija iespēja apskatīt doktorantūrā studējošo darbus un pasniedzēju paveikto, piemēram, izstrādātus robotus, kas pilda visdažādākās funkcijas.

Vēl man ļoti iespiedies atmiņā fakts, ka studiju laikā nebija jāizmanto praktiski neviena grāmata. Visu nepieciešamo informāciju ieguvām digitāli. Un LLU pasniedzēju rindās ir ārkārtīgi zinoši datubāzu, tīklu un tīkla aplikāciju speciālisti. Vispār man radās iespaids, ka universitātes kolektīvs dara visu iespējamo, lai studenti iegūtu pilnvērtīgas zināšanas un spētu veiksmīgi absolvēt universitāti. Es izbaudīju šo laiku LLU. Paldies visiem, kuri bija ar mani šajā dzīves posmā!

Pievienots 30/07/2018