Pārlekt uz galveno saturu

Individuālie mobilitātes budžeti kā sociālais un ētiskais pamats oglekļa emisiju samazināšanai (MyFairShare) (ZV91)

EU
Struktūrvienības kods
ZV91

Apvārsnis 2020 programmas ERA-NET Cofund projekts - ERA-NET Cofund Urban Accessibility and Connectivity (ENUAC)

Individual Mobility Budgets as a Foundation for Social and Ethical Carbon Reduction (MyFairShare) 

MyFairShare LLU

Oglekļa dioksīda emisiju samazināšana ir viens no vissvarīgākajiem mērķiem, lai pasargātu pasauli no katastrofālām klimata pārmaiņu sekām nākotnē. Vienlaikus dekarbonizācija ir sarežģīts process, un transporta emisijas joprojām turpina palielināties, tāpēc globālajai transporta nozarei ir nepieciešams īstenot specifiskus pasākumus to ierobežošanai. Arī centieni veicināt mobilitātes uzvedības maiņu lielākoties neizdodas, jo valsts kopējo emisiju samazināšanas mērķi ir pārāk vispārīgi, lai iedzīvotājos izraisītu personisku atbildības sajūtu un vēlmi iesaistīties jautājuma risināšanā.

Projekta MyFairShare ideja balstās pētījumos, kuros pētīta pietiekamības principu piemērojamība, lai mainītu cilvēku mobilitātes ieradumus, piemēram, izmantojot individuālos mobilitātes budžetus.  Pasaules pieredze rāda, ka transporta emisijas var efektīvi samazināt, ierobežojot kvotas intensīviem transporta veidiem, taču šādi pasākumi tiks akceptēti tikai tad, ja individuālā oglekļa emisijas kvotu daļa tiks uztverta kā taisnīga.

MyFairShare projektā tiks apvienotas un paplašinātas esošās zināšanas, dati un modeļi, kā arī identificētas efektīvas politikas stratēģijas un izstrādāts individuālo mobilitātes budžetu taisnīgas sadales risinājums. Tā potenciāls tiks pārbaudīts sešās “atvērtās laboratorijās” (Living Labs), kas aptver dažādus mērogus (kopiena - pašvaldība - (starp) valsts) un dažādas darbības līmeņus (iedzīvotāju līmenis - transporta vadības līmenis - stratēģiskās attīstības līmenis). Pētījumā izstrādātās politikas vadlīnijas un instrumenti sniegs nepieciešamo atbalstu sociāli pieņemamu mobilitātes budžetu ieviešanai dažādās valstīs un dažādos pārvaldes līmeņos, uzlabojot vienlīdzīgu pilsētu un transporta pieejamību.

Projekta starptautiskajā konsorcijā ietilpst Austrijas Tehnoloģiju institūts GmbH (AIT Austrian Institute of Technology GmbH), Austrijas Dabas resursu un dzīvības zinātņu universitāte, BOKU (University of Natural Resources and Life Sciences, BOKU, Austria), Vācijas Aviācijas un kosmosa centrs (German Aerospace center, DLR), Lorenz Consult (FLO), Londonas Ekonomikas un politikas zinātnes skola (London School of Economics and Political Science, LSE), Norvēģijas Transporta ekonomikas institūts (Institute of Transport Economics, TOI, Norway), Latvijas Lauksaimniecības universitāte (LLU) un Latvijas Universitāte (LU), kā arī dažādu valstu un pašvaldību uzņēmumi. Projekta partneru pieredze aptver visas projekta sekmīgai īstenošanai nozīmīgās jomas.

Projekta koordinators: Austrijas Tehnoloģiju institūts GmbH (AIT Austrian Institute of Technology GmbH)

Iestādes loma projektā
Projekta partneris
Sadarbības partneri
Austrija, Vācija, Lielbritānija, Norvēģija, Šveice
Projekta uzsākšanas datums
Projekta beigu datums
Projekta mērķis

noteikt mobilitātes budžetu pamatnosacījumus, izstrādāt metodes to ietekmes novērtēšanai, izstrādāt stratēģijas un rekomendācijas mobilitātes budžetu izveidei dažādos apstākļos.

Plānotās aktivitātes un rezultāti

LLU Informācijas tehnoloģiju fakultāte projekta ietvaros nodrošinās transporta plūsmu analīzi un modeļa izstrādi, svārstmigrācijas pret pilsētas mobilitāti analīzi, izmantojot mobilo operatoru datus un patērētāju datus.

LLU piedalīsies projekta īstenošanā piecās darba paketēs:

WP1: Projekta vadība (Project management & dissemination);

WP2: Kontekstuālie faktori, taisnīguma jēdzieni un mērķi (Contextual factors, concepts of fairness and targets), t.sk.,

  • LLU kopā ar Latvijas Universitāti ir T2.3 darba uzdevuma vadītāji: Mobilitātes šablonu un pieejamības datu sintēze (Synthesis of mobility patterns and accessibility data);

WP3: Attieksme un mērķa uzvedība (Attitudes and target behaviour);

WP4: Modeļa izstrāde (Model development), t.sk.,

  • LLU kopā ar Latvijas Universitāti ir T4.1 darba uzdevuma vadītāji: Mobilo datu harmonizācija (Mobility data harmonization).

WP6: Atvērto laboratoriju mobilitātes budžeti (Mobility Budget Living Labs), t.sk.,

  • LLU kopā ar Latvijas Universitāti ir T6.4 darba uzdevuma vadītāji: Pašvaldības transporta optimizācija (Optimising Municipal Transport)

Publicitātes raksts "Analizējot pasažieru pārvadājuma datus pilsētā, monitorēs sabiedriskā transporta ietekmi uz vidi ilgtermiņā":

1) https://www.jelgava.lv/lv/jaunumi/zinas/analizejot-pasazieru-parvadajuma-datus-pilseta-monitores-sabiedriska-transporta-ietekmi-uz-vidi-ilgtermina/ 

2) https://zz.lv/analizejot-pasazieru-parvadajuma-datus-jelgava-monitores-sabiedriska-transporta-ietekmi-uz-vidi-ilgtermina/

Publicitātes raksts "Pētījuma rezultāti: elektroautobusi pilsētā trīs mēnešos ļauj samazināt dīzeļdegvielas patēriņu par 15 000 litru​​​​": 

https://www.jelgava.lv/lv/jaunumi/zinas/petijuma-rezultati-elektroautobusi-pilseta-tris-menesos-lauj-samazinat-dizeldegvielas-paterinu-par-15-000-litru/

Publicitātes raksts "Puse no pasažieriem pilsētā tiek pārvadāti 1., 4., 5., 7. un 22. maršrutā": 

https://www.jelgava.lv/lv/jaunumi/zinas/puse-no-pasazieriem-pilseta-tiek-parvadati-1-4-5-7-un-22-marsruta/ 

Pētnieciskais seminārs par Jelgavas iedzīvotāju mobilitāti un sabiedriskā transporta optimizāciju 2023. gada 19. janvārī

https://www.llu.lv/lv/raksts/2023-01-09/notiks-seminars-par-jelgavas-iedzivotaju-mobilitati-un-sabiedriska-transporta

https://www.llu.lv/lv/raksts/2023-01-20/seminara-prezente-petijumu-un-aptauju-par-jelgavas-iedzivotaju-mobilitati-un

Publikācija par semināru portālā ZZ.LV: https://zz.lv/projekta-peta-jelgavnieku-mobilitates-paradumus/


Publicitātes raksts "Pētnieku grupa iegūst atzinību starptautiskajā konferencē FEMIB 2023": 

https://www.itf.llu.lv/lv/raksts/2023-04-25/itf-petnieku-grupa-iegust-atzinibu-starptautiska-konference-femib-2023

Pētnieku grupas publicētais raksts “OPTIMIZING TRANSPORT NETWORK TO REDUCE MUNICIPALITY MOBILITY BUDGET “ ieguva atzinību kā labākais konferences raksts: https://femib.scitevents.org/PreviousAwards.aspx
 

LBTU pētnieki Bukarestē demonstrē ENUAC projektu starprezultātus mobilitātes problemātikas risināšanai pilsētās

https://www.llu.lv/lv/raksts/2023-05-25/lbtu-petnieki-bukareste-demonstre-enuac-projektu-starprezultatus-mobilitates

Projekta budžets

Projekta īstenošanas kopējās izmaksas (LLU partnera daļa) ir EUR 129 698.87 (viens simts divdesmit deviņi tūkstoši seši simti deviņdesmit astoņi euro, 87 centi), un tās tiek finansētas no Latvijas valsts budžeta.

Projekta mājaslapa:

https://jpi-urbaneurope.eu/project/myfairshare/

https://jpi-urbaneurope.eu/calls/enuac/ 

UrbanEurope

Projekta atslēgvārdi: Mobilitātes budžets (mobility budget), transporta vienlīdzība (transport equity), uzvedības maiņas politika (behaviour change policies).

Projekta vadītājs
Irina Arhipova
Projekta iestāde
LLU
Pievienots 09/07/2021