Pārlekt uz galveno saturu

Analīzēt un izvērtēt Biogāzes koģenerācijas stacijas pārbūves (rekonstrukcijas) iespējas, nodrošinot, ka esošā stacija var ražot ūdeņradi vai biometānu kā alternatīvo degvielu transporta vajadzībām TEPV166

Projekta numurs
VP-V-2022/49
Struktūrvienības kods
TEPV166
Mērķis

Bio metāna un ūdeņraža iegūšanu pārveidojot koģenerācijas staciju tā, lai varētu ražot Bio metānu, vai ūdeņradi

Attīstoties tehnoloģijām un piemeklējot lētākas izejvielas, biometāna vai ūdeņraža ražošana un izmantošana varētu būt lielisks veids, kā arī Latvija spētu ekonomiski pamatoti iekļauties Eiropas Komisijas prasītajos 10% atjaunojamo degvielu īpatsvarā, kā arī varētu ražot paši savu atjaunojamo degvielu. Biometāns vai ūdeņradis, vai arī abi divi varētu kļūt par otru Latvijas zaļo zeltu. Līdz ar to mēs vēlamies veikt tehniski ekonomisko priekšizpēti, lai varētu ekonomiski saprast vai esošo koģenerācijas staciju ir vērts pārveidot par biometāna vai ūdeņraža ražošanu vai nē. Šobrīd videi draudzīgo autobusu jomā ir vērojama tendence, ka tiek pieprasīti autobusi, kas ir ar Bio metānu vai ūdeņradi, jo tie nodrošina, ka Aizstājot dīzeļdegvielu ar biometānuv vai ūdeņradi, kas iegūts no biogāzes, ir iespējams samazināt SEG emisijas no 75% līdz pat 200% atkarībā no ražošanas procesa īpatnībām. Balstoties uz veiktiem pētījumiem, automobiļi, kurus darbina biometāns, izdala gaisā pat par 95% mazāk cieto daļiņu un līdz 70% mazāk slāpekļa oksīda, savukārt automobiļi, kurus darbina ūdeņradis, izdala gaisā pat par 100% mazāk cieto daļiņu un līdz 100% mazāk slāpekļa oksīda. Pie tam to galvenās priekšrocības salīdzinājumā ar parasto degvielu darbināmo autobusu izmaksas 3 līdz 4 eiro uz 100 km, bet ar vienu bāku var nobraukt 400–500 km.

Pie tam šobrīd Pašvaldības meklē veidus, kā nodrošināt sabiedrisko transportu savās pašvaldībās, lai tas būtu videi draudzīgāks. Šobrīd Jēkabpils sāk nodrošināt sabiedrisko transportu, kas brauc ar Bio metānu, kā arī Jelgavas pašvdaldība nodrošina transportu ar Bio metānu un Ūdeņradi, līdz ar to tas ir laika jautājums, kad parādīsies ar vien vairāk sabiedriskais transports uz Bio metānu vai ūdeņradi. Tāpēc mums ir nepieciešama tehniski ekonomiskā priekšizpēte, lai saprastu, vai mums ir izdevīgi pārveido koģenerācijas staciju par Bio metāna vai ūdeņraža ražotni.

Iestādes loma projektā
Vadošais partneris
Projekta uzsākšanas datums
Projekta beigu datums
Projekta vadītājs
Dr. ing. Aigars Laizāns
Projekta iestāde
LBTU
Pievienots 24/04/2023