Pārlekt uz galveno saturu

Studijas pie Atlantijas okeāna

Latvijas Lauksaimniecības universitātes Lauku inženieru fakultātes (LIF) ainavu arhitektūras un plānošanas maģistranti katru gadu brauc divu nedēļu intensīvajos kursos uz Portugāli. 1.kursa maģistrante MADARA PIDŽA kursu laikā uzzināja par iespējām studēt ainavu arhitektūru Portugālē ilgāku laiku un izvēlējās pusgadu pavadīt Tomāras Politehniskajā institūtā Atlantijas okeāna krastā.

Erasmus+Visi Erasmus studenti tiekas Tomārā

"Parasti ainavu arhitektūras studenti brauc apmaiņas studijās uz Zviedriju vai Vāciju. Es studijām izvēlējos siltāku zemi - Politehnisko institūtu Tomarā, kur pārsvarā jaunieši apgūst inženierzinātnes, arheoloģiju, vēsturi un dizainu. Ļoti spēcīga studiju programma ir arheologiem, jo Portugālē ir daudz reālu izrakumu vietu. Attīstīts virziens institūtā ir zemūdens arheoloģija. Studenti var doties okeānā nirt, jo ir nodrošināti ar akvalangu un visu pārējo nepieciešamo aprīkojumu. Visi Erasmus studenti, kas ir Portugālē, brauc uz Tomāru mēnesi mācīties valodu un pēc tam dodas atpakaļ uz savām pilsētām un augstskolām. Izvēlējos priekšmetus, kurus bija iespējams apgūt angliski, jo, lai studētu portugāliski, šī valoda jāmācās pamatīgāk un jābrauc uz ilgāku laiku," pārdomās dalās Madara.

Mācību bāze akmens laikmeta stilā

"Mācības bija samērā grūtas. Bija daudz jāstrādā patstāvīgi - jāveic pētījumi un praktiskie darbi. Augstskolai ir plaša bibliotēka, kas atvērta no pulksten 8 rītā līdz 23 vakarā, eksāmenu laikā pat līdz pulksten 2 naktī. Visur pieejams bezvadu internets. Daļa no grāmatām, kartēm un attēliem ir elektroniskā veidā, atliek vien tos ierakstīt diskā. Savācu daudz materiālu maģistra darbam, smēlos arī idejas no pasniedzējiem. Aizraujošs bija studiju kurss "Etnogrāfija", kuru mācījos no pašiem pamatiem. Etnogrāfija ir zinātne gan par materiālo, gan arī garīgo kultūru, par to, kas veido mūsu apkārtējo vidi. Portugālē bija mācību bāze, veidota akmens laikmeta stilā. Tur varēja no kociņiem un māla gatavot māju, iekurt uguni ar diviem akmeņiem, iemācīties tehnoloģiju, kā piesiet akmeni, lai izveidotu darba rīku. Tā bija iespēja ne tikai teorētiski mācīties, kas ir akmens laikmets, bet arī praktiski izmantot pieejamos materiālus. Šādā veidā lieliski viss palika atmiņā," stāsta studente.

Lekcija četru stundu garumā

"Lekcijas ir ilgas - minimums divas stundas, reizēm pat četras stundas bez pārtraukuma. Pasniedzēji ir ekspresīvi un laiks paiet ātri," Madara priecājas. "Studenti lekcijās nepieraksta, bet diskutē un uzdod jautājumus. Internetā ir pieejamas aktuālās lekcijas prezentāciju veidā. Visi studenti uz lekcijām nāk sagatavojušies, lai noskaidrot to, ko vēl nezina vai ko nav sapratuši. Arī praktiskie darbi aizņem daudz laika - tiek dots darbs, kas jāpaveic, un tas nav ierobežots konkrētā nodarbības laikā. Studentiem tiek nodrošināti visi materiāli un tehniskās ierīces, lai varētu strādāt praktiski. Studiju laikā ļoti labi apguvu 3D datorprogrammu."

Kopmītņu pagalmā cep kastaņus

"Augstskolas kopmītnes ir modernas, ar šajā gadā ierīkotu centrālo apkuri. Portugālē vairumam māju nav apkures. Daži studenti īrē dzīvokļus, bet "kojas" ir labs risinājums, jo tur apgrozās visi apmaiņas studenti. Mēs kopīgi taisījām vakariņas, pagalmā grilējām gaļu un cepām kastaņus. Aprīļa sākumā atkal braukšu uz Portugāli, jo esmu iesaistījusies starptautiskā projektā par kultūras mantojuma saglabāšanu. Piedalos ceļojošas izstādes veidošanā, kas dosies pa visu Eiropu," stāsta Madara.

 

Madara Pidža, Lauku inženieru fakultāte

Pievienots 09/04/2016