Pārlekt uz galveno saturu

Lepojamies! LLU ekonomikas maģistram 2. vieta LIAA studentu darbu konkursā

Lai veicinātu Latvijas tūrisma nozares izpēti un analīzi un sekmētu studentu zinātniski pētniecisko darbību tūrisma jomā, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Tūrisma departaments ik gadu organizē studentu zinātnisko pētniecisko darbu konkursu, kurā šogad augstu novērtējumu saņēmis LLU izstrādāts maģistra darbs. 

LIAA Studentu zinātniski pētniecisko darbu 2018. gada konkursā augsto 2. vietu ieguva LLU Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātes maģistra Daira Ruskulova studiju noslēguma darbs “A/S Air Baltic konkurētspējas un finansiālais novērtējums Baltijas valstīs”, kas tika izstrādāts, lai absolvētu akadēmiskās izglītības maģistra studiju programmu “Ekonomika”. Darba zinātniskā vadītāja ir ESAF docente Romēna Šulca.

Godalgotā maģistra darba autors stāsta, ka tēmas izvēle bijusi diezgan nejauša, jo ilgi nav sapratis, ko vēlas pētīt. Līdz sākās lekcijas pie pasniedzējas Romēnas Šulcas, kura ieteikusi rakstīt par avio sabiedrību “Air Baltic”. Tā pašlaik ir Daira darba vieta un ir nozīmīgs uzņēmums Latvijas ekonomikā, tostarp transporta un tūrisma nozarēs.

“Iepazīstoties ar citiem pētījumiem pasaulē, kuros analizēta aviosabiedrību darbība, sapratu, ka tās skatītas ne tikai finanšu aspektā, bet arī to attīstībā, konkurētspējā un kvalitātē. Mani interesēja, cik “Air Baltic” ir konkurētspējīgs Baltijā - Rīgā, Viļņā un Tallinā, jo šīs ir lielākās Baltijas lidostas. Taču konkurētspēju objektīvi novērtēt nav viegli, un neatradu atbilstošu metodi, kā to varētu skaitliski izmērīt, lai aptvertu visus svarīgākos konkurētspējas aspektus aviokompānijām. Pētot zinātniskos rakstus, secināju, ka galvenokārt tika izcelti šādi konkurētspējas faktori: punktualitāte, zīmola atpazīstamība, cena, mērogs un pakalpojuma kvalitāte. Atlika izdomāt veidu, kā šos faktorus “nomērīt” un piešķirt katram faktoram savu svaru konkurētspējas analīzē. Kad plāns bija gatavs un darba vadītāja atzina manis izveidoto konkurētspējas analīzi par labu esam, varēju darbam iedot gala nosaukumu, ar kādu tas arī piedalījās konkursā,” stāsta D. Ruskulovs.  

Atklājot pētījuma secinājumus, viņš skaidro, ka “Air Balltic” darbības paplašināšana Lietuvā un Igaunijā ir ekonomiski pamatota un tā ļāvusi stabilizēt uzņēmuma darbību. Turklāt klienti, kuri izmanto “Air Baltic” pakalpojumus, saņem labāko cenu attiecībā pret produkta kvalitāti (no angļu valodas - price performance). Uzņēmums ir novērtēts kā finansiāli stabils, taču ar vairākiem būtiskiem riskiem, kas var to ietekmēt, piemēram, ārējie ekonomiskie un politiskie apstākļi, degvielas cenas svārstības, valūtas svārstības, tūrisma sezonalitāte u.c.

LIAA konkursa mērķis ir veicināt Latvijas tūrisma nozarei nozīmīgu jautājumu pētīšanu, inovatīvu ideju attīstību, tūrisma mērķa tirgu izpēti, tūrisma produktu analīzi, attīstību un virzīšanu tirgū, moderno tehnoloģiju risinājumu ieviešanu tūrisma nozarē, kā arī veicināt studentu zinātniski pētniecisko darbību tūrisma jomā, iesaistīt studentus un augstākās izglītības iestādes nozīmīgu tūrisma nozares jautājumu risināšanā, veicināt sadarbību starp augstākās izglītības iestādēm un tūrisma nozari pārstāvošajām institūcijām.

Pievienots 12/01/2019